Психологічні закономірності обдарованості академічно здібних учнів основної школи

Автор(и)

  • Олена Щербакова ДУ "ІОЗДП НАМН"

Ключові слова:

академічна успішність, академічно здібні школярі, інтелект, креативність, мотивація навчання

Анотація

Інтелект відіграє ключову роль в академічних здібностях школярів, позитивно позначаючись на їх академічній успішності. Роль невербальної креативності як складової обдарованості в академічних здібностях школярів є менш однозначною, особливо на пізніх етапах навчання в основній школі. Втім, високий рівень невербальної креативності, зокрема за показниками оригінальності, може бути визначена як суттєва ознака академічно здібних школярів. Показано позитивну роль мотивації навчання в академічній успішності школярів, причому для академічно здібних школярів значущою є не тільки внутрішня мотивація як пізнавальний інтерес, а й зовнішня мотивація як екстернальна вмотивованість на навчальні досягнення через прагнення відповідати вимогам батьків та соціального середовища.

Посилання

Ananyev B.G. Psikhologiya pedagogicheskoy otsenki [Psychology of pedagogical assessment]. Izbrannyye psikhologicheski Trudy – Psychologically selected works. M., Pedagogy. In 2 vols. T. 2. P. 128-265 [in Russian].

Bleicher V.M., Burlachuk L.F. (1978). Psikhologicheskaya diagnostika intellekta i lichnosti. [Psychological diagnosis of intelligence and personality]. K .: Vishcha school [in Russian].

Bogoyavlenskaya D.B., Bogoyavlenskaya M.Ye. (2005). Psikhologiya odarennosti: ponyatiye, vidy, problemy – Psychology of giftedness: concept, types, problems. 1. M.: MIOO [in Russian].

Gordeeva T.O. (2013). Motivatsiya uchebnoy deyatel'nosti shkol'nikov i studentov: struktura, mekhanizmy, usloviya razvitiya [Motivation of educational activities of schoolchildren and students: structure, mechanisms, development conditions]. Doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Druzhinin V.N. (2001). Kognitivnyye sposobnosti: struktura, diagnostika, razvitiye [Cognitive abilities: structure, diagnosis, development]. M.: PERSE; SPb.: IMATON [in Russian].

Kornilov S.A. (2012). Kross-kul'turnaya invariantnost' analiticheskikh, tvorcheskikh i prakticheskikh sposobnostey rossiyskikh, angliyskikh i amerikanskikh uchashchikhsya [Cross-cultural invariance of analytical, creative and practical abilities of Russian, English and American students]. Doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Morosanova V. I., Shcheblanova Ye. I., Bondarenko I. N., Sidikov V.A. (2013). Vzaimosvyaz' psikhometricheskogo intellekta, osoznannoy samoregulyatsii uchebnoy deyatel'nosti i akademicheskoy uspevayemosti odarennykh podrostkov [The relationship of psychometric intelligence, conscious self-regulation of educational activities and academic performance of gifted adolescents]. Vestnik Moskjvskogo univesiteta. Psychoogy – Herald of Moscow University. Ser. 14. Psikhologiya. 3, 18-32 [in Russian].

Yarmachenko M. (Ed.) (2001). Pedagogíchniy slovnik [Pedagogical Vocabulary]. Kií̈v : Pedagogíchna dumka.

Tikhomirova T.N. (2011). Vzaimosvyaz' pokazateley obshchego intellekta i uspeshnosti v obuchenii. Znaniye. Ponimaniye. Umeniye. [The relationship of indicators of general intelligence and success in learning. Knowledge. Understanding. Skill.] 4, 207–213 [in Russian].

Tikhomirova T.N. (2011). Intellekt, uspeshnost' v obuchenii i parametry mezhlichnostnogo vzaimodeystviya v obrazovatel'noy srede [Intelligence, learning success and the parameters of interpersonal interaction in the educational environment.]. Vestnik YUUrGU - Bulletin of SurSU. 5. Seriya «Psikhologiya», 12, 74-81 [in Russian].

Fomenko K.I. (2018). Gubristichna motivatsíya: fenomenologíya, struktura, determínatsíya: monografíya [Hubristic motivation: phenomenology, structure, determinism]. Kharkiv.: Dísa-plyus [in Ukrainian].

Kheller K.A. (1997). Diagnostika i razvitiye odarennykh detey i podrostkov. Osnovnyye sovremennyye kontseptsii tvorchestva i odarennosti [Diagnosis and development of gifted children and adolescents. The main modern concepts of creativity and giftedness] / Bogoyavlenskaya D.B. (Ed.): Molodaya gvardiya, 243—264 [in Russian].

Shumakova N.B. (2006). Razvitiye obshchey odarennosti detey v usloviyakh shkol'nogo obucheniya. [The development of the general giftedness of children in school settings.]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Shcheblanova Ye.I. (2013). Vzaimosvyaz' kognitivnykh sposobnostey i lichnostnykh kharakteristik intellektual'no odarennykh shkol'nikov [The relationship of cognitive abilities and personality characteristics of intellectually gifted students]. Voprosy psikhologii - Questions of Psychology, 2013, 1. S. 13-23 [in Russian].

Shcherbakova O.O. (2015). Psikhologíchní osoblivostí adaptatsíí̈ akademíchno zdíbnikh dítey do navchannya u pochatkovíy shkolí. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkív [in Ukrainian].

Deary I.J., Spinath F.M., Bates T.C. (2006). Genetics of intelligence. European Journal of Human Genetics. V.14, 690 –700.

Deary I.J., Strand S., Smith P. et al. (2007). Intelligence and educational achievement. Intelligence. V. 35. N 1, 13—21.

Duckworth A.L., Quinn P.D., Tsykayama E. (2011). What No child left behind leaves behind: the roles of IQ and self-control in predicting standardized achievement test scores and report card grades. Journal of Educational Psychology, V. 1, 1-13.

Geary D.C., Hoard M.K., Byrd-Craven J., Nugent L., Numtee C. (2007). Cognitive mechanisms underlying achievement deficits in children with mathematical learning disability. Child Development. V. 78, 1343–1359.

Feldhusen J.F. (2005). Giftedness, talent, expertise, and creative achievement. In: Conceptions of Giftedness. RJ Sternberg, JE Davidson (Eds.). New York: Cambridge University Press, 64–79.

Felson, R. B., & Bohrnstedt, G. W. (1980). Attributions of ability and motivation in a natural setting. Journal of Personality and Social Psychology, 39(5), 799-805.

Jencks C. (1979). Who gets ahead? The determinants of economic success in America. New York, NY: Basic Books.

Kovas Y., Plomin R. (2007). Learning abilities and disabilities: Generalist genes, specialist environments. Current Directions in Psychological Science. V. 16, 284–288.

Kuncel N.R., Hezlett S.A., Ones D.S. (2001). A comprehensive meta-analysis of the predictive validity of the graduate record examinations: implications for graduate student selection and performance. Psychological bulletin. V. 127(1), 162–181.

Luo D., Thompson L.A. & Detterman D.K. (2006). The criterion validity of tasks of basic cognitive processes. Intelligence. 34 (1), 79–120.

Mackintosh N.J. (2006). IQ and human intelligence. N.Y.: Oxford University Press.

Neisser U., Boodoo G., Bouchard T.J., Boykin A.W., Brody N., Ceci S.J., Halpern D.F., Loehlin J.C., Perloff R., Sternberg R.J., Urbina S. (1996). Intelligence: knowns and unknowns. American Psychologist. V. 51, 77–101.

Renzulli J.S. (1986). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model For Promoting Creative Productivity In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press, 53-92.

Shcherbakova O.O. (2017). Psychodiagnostics of academic self-regulation for middle school pupils. Visnyk KHNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiya - Bulletin of KhNPU named after H.S. Skovoroda . I (57), 355-362. doi.org/10.5281/zenodo.1184505.

Swanson L., Harris K.R., Graham S. (2013). Handbook of learning disabilities (Second Edition). New York, NY: Guilford.

Taub G.E., Keith T.Z., Floyd R.G. & McGrew K.S. (2008). Effects of general and broad cognitive abilities on mathematics achievement. School Psychology Quarterly.V. 53, 187–198.

Terman L.M., Oden M.H. (1959). The gifted group at mid-life: Thirty-five years' follow-up of the superior child. Stanford, CA: Stanford University Press.

Ushakov D.V. (2010). Olympics of the mind as a method to identify giftedness: Soviet and Russian experience. Learning and individual differences. V.20 (4), 337-344.

Walls T.A., Little T.D. (2005). Relations among personal agency, motivation, and school adjustment in early adolescence. Journal of Educational Psychology. V. 97. N 1, 23—31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-14

Номер

Розділ

Статті